torsdag 23. juli 2009

Om Troll i Ord



Velkommen til nok en glorete paganistisk side, kun til for å hjelpe dem som søker. Velg og vrak, jeg forteller for det meste kun om praktisk paganisme og det jeg kan og har erfart. Dette er ikke noen navngitt tradisjon annet enn en generell naturtroblanding. Informasjonen er samlet fra mange forskjellige kilder og tradisjoner og er renset for guddommer og åndelære. Temaene er lagt opp slik jeg synes de er lettest å få tak på, men krever et visst grunnlag av generelle kunnskaper om paganisme.

Kos deg mens du leser, men ikke knus noen vaser på veien. Der hvor jeg har funnet ut at det er lettest å bruke andres ord vil og bør du finne en kildelink, men mye av informasjonen går igjen, så ofte er man uten sjanse til å vite hvor det har sitt opphav. Ikke nøl med å sende trusselmail dersom du ser noe sånt. Resten har jeg samlet og skrevet selv, kopiering uten lov vil føre til hårvekst mellom tærene og kronisk mamma-stemme i ørene.

Hvorfor "Troll i Ord"? Jeg har lest, studert, snoket og bladd frenetisk i et par år nå, i hver krok av internett, biblioteket og mine egne erfaringer for å lære å skape min paganistiske tilværelse, men jeg har tilbrakt like mye tid med å undre meg over hvor i helsike jeg kunne få svar på et par enkle spørsmål angående dette gigantiske emnet Paganisme (sus og sukk). Retningen Wicca ser ut til å ta opp mesteparten av informasjonsflommen, og jeg har selv vært innom det, inntil jeg fant ut at jeg ikke klarte å presse meg selv inn i en annen form enn den som skapte meg.

De fleste som følger Wicca-retningen har en felles lidelse: Kopieringssyndromet, en ondartet sykdom som lett fører til frustrasjon for en som ønsker varierte informasjonskilder for å kunne balansere og velge hva som er mest riktig for en selv. Jeg orker ikke høre flere engelsk-norske paganistiske ord og begreper, flere troslover, ”spells”, urtenavn som ingen har giddet oversette til norsk engang, men bare ført opp fordi det står i en populær bok. Jeg føler jeg vasser i wicca opp til ørene, alle skriver det samme, og de skriver det dårlig.

Men nok hysteriske, kvinnelige spasmer, jeg har dårlig nok ry når det gjelder humør fra før av. Jeg stiller meg selv alltid de samme spørsmålene når jeg lærer om et nytt tema. HVA er det? Hva står det om det i HISTORIEN? HVORDAN gjøres det? HVORFOR gjøres det? Ja, det stemmer, alle spørreformene du lærte på barneskolen. Jeg vil ikke gjøre noe uten å vite alt om det. Tough luck, en sann vis person vet at han eller hun aldri vil kunne vite alt om alt, sier du kanskje. Ja, det stemmer, men jeg kan gjøre mitt beste for å skape en viss følelse av tilfredshet, og det får jeg ikke før jeg har svart på de fire H-ene.

Jeg er ikke pretensiøs, og har ingen forhåpninger om at du skal elske siden min og kaste sjokolade etter meg, men for å spare deg tid og tanngnisninger har jeg lagt ut all vital informasjon jeg har samlet i løpet av syv-åtte år. Jeg vet i alle fall at jeg har savnet en helnorsk side som prøver å forklare HVORFOR, i stedet for å bare si at ”slik er det, slutt å mukke og skriv i gjesteboken min”. Jeg ER ikke noe spesielt, jeg bare elsker det magiske livet og vet at det er det rette livet for meg. Du kan slenge så mange begreper du vil etter meg, jeg skal ikke holde det mot deg.

Innholdet på denne siden er rensket for info om guddommer annet enn et mytologisk referanseregister. Jeg tror ikke på guddommer annet enn som symboler som kan hjelpe meg på veien. Jeg fokuserer på den praktiske delen av paganisme og naturtro. Jeg tror på det jeg kan se; månen, solen, naturen og elementene som utgjør jorden. Dette krever at jeg også tror på meg selv etter som jeg må se meg selv i speilet hver morgen, men det er et annet selvkritisk rottereir ;) Jeg anerkjenner at magi er både vond og god, uten det ene kan ikke det andre eksistere. Det er naivt å ignorere den mørkere magiens historie fordi det ikke passer snillismen som har brutt ut innen New Age-miljøet. Tenk på den snillismen før du trekker kniven mot meg. Jeg bare mener til den store medaljen. Det kan godt hende universet ler seg i hjel hver gang jeg prøver meg på magi. Jeg bare håper på latter fremfor en lynkile i ryggen. Det MÅ gjøre vondt.

Jeg velger å ikke fortelle for mye om meg selv på grunn av at jeg 1: er utrolig paranoid 2: hater påtvinget misjonering og egoisme og 3: er lei av å bli ledd av for hva jeg tror på. Jeg lever et aktivt liv på nettet (ja, supernerd!) utenom denne siden, og ønsker at dette skal være en side av meg som kun paganister og interesserte må holde ut med. Ønsker du å vite mer kan du heller ta kontakt, jeg er egentlig veldig snill etter at noen har foret meg. Alder: 25. Bosted: Bergen Interesser: litteratur, musikk, skriving, historie, matlaging.

1 kommentar:

  1. Fin side ! Virkelig fin side, med nye objektiv informasjon. Alt godt :-)

    SvarSlett