onsdag 29. juli 2009

Røkelse - En Innføring

Litt historie
Røkelse har vært brukt i minst 5000 år for å opphøyne sinnet under meditasjon, sette stemninger, som offer eller transefrembringende under hellige seremonier og deler mye av sin historie med aromatiske oljer. I begynnelsen ble det brent for å dekke over offerdyrets forråtningsprosess og for å bringe bønner opp til guddommene i himmelen. Seinere har røkelsen vært en verdifull del av mange store religioner, som katolisismen, buddhismen og hinduismen, for sine rensende evner.

I dag har det igjen blitt populært, og er å finne i en del forretninger, dog kanskje fremstilt kun for den "gode" duftens skyld, og ikke for plantenes virkninger på sinnet.

Hva?
Røkelse er tørkede, knuste plantedeler som brennes, enten på pinne, i kjegleform eller pulver. Det er nok ett av de mange hjelpemidlene som kan tas i bruk i magisk arbeid. Slik eteriske oljer virker både på kroppen og sinnet, vil røkelsen påvirke sinnet først og fremst. Mange mennesker husker igjen dufter de kjente som barn femti år seinere, de kan plutselig komme over duften igjen, som trigger sterke minner fra barndommen. Slik fungerer røkelse. Den innstiller deg på ditt magiske arbeid, spesielt etter hvert som du har holdt på en stund og skapt dine egne magiske rutiner. Som jeg har skrevet i seksjonen om urter har alle planter sine vibrasjoner, og når planten brennes vil disse vibrasjonene få fritt utløp ut i luften. Noen urter er hallusinogener, og vil frembringe visjoner, men det er et etisk og helsemessig diskusjonstema som jeg vet heller lite om. Hold deg i starten til urter du vet ikke er giftig om du lager egen røkelse.

Røkelsen brukes også for sine rensende og ladende egenskaper. Ingenting er så rent som aske, for det som har blitt til aske har blitt fortært av ilden. Røyken kan også brukes til å lade objekter med.

Hvordan og Når?
RØKELSESPINNER: dette er den type røkelse jeg har hatt lettest for å finne i Norge. De kommer i pakker, gjerne med en treplate som fungerer som stativ og tar imot asken etter hvert som pinnen brenner. Dessverre er mange av disse røkelsestypene laget av syntetiske duftstoffer, og ikke rene urtestoffer, så husk å lese innholdsfortegnelsen om det finnes.

KJEGLERØKELSE: disse er laget på samme måte som pinnerøkelse, men i form av en liten kjegleformet klump. Denne skal plasseres på varmefast materiale, eller en spesielt egnet røkelseskrukke, men det går også fint med et fat (bare husk på at de ofte setter brennmerker på underlaget).

PULVERRØKELSE: denne typen røkelse er enklest å lage selv. Finn de urtene du ønsker fra urteforrådet ditt (tørkede), mal dem i morter eller mikser til et fint pulver. Om du vil kan du dryppe litt eterisk olje på for sterkere duft. For å brenne pulveret kan du enten kaste det på bålet eller en annen varmekilde, som en kullbrikett. Slike briketter selges i alternative forretninger og over nett, gjerne sammen med en varmefast skål eller beholder. Tenn brikettene og vent til de er rødglødende. Strø så over pulveret ditt over, ikke i ett enkelt dump, men spredt utover så du ikke slukker ilden. Dette kan bli litt tungvint etter som du hele tiden på ha på nytt pulver, men det er moro å prøve seg frem med forskjellige metoder.

BUNTRØKELSE: ved utendørsritualer kan det være greit å bruke litt sterkere brenningsmetoder. Da kan du samle tørkede planter med hele stilker og blader i små bunter, som når du plukker blomsterbuketter, og binde dem sammen med garn, hyssing eller strå. Så kan de tennes eller kastes på bålet.

FORBEREDELSE / STEMNINGSSKAPING: tenn røkelse når du vil sette stemningen før en magisk handling eller rite, dette er en fin måte å forberede sinnet ditt på hva som skal skje, og etter hvert vil du venne deg til duften og lettere assosiere dem med formålene, altså lettere komme i riktig stemning. Ved sabbater kan det være greit å finne en røkelse som gir du liker og som gir deg den rette følelsen og bruke denne fast, akkurat slik som duften av appelsin og nellik gir assosiasjoner til jul for mange av oss vil dette gi det lille ekstra ved høytidene.

VISUALISERING og MEDITASJON: tenn litt røkelse mens du mediterer eller visualiserer før, under eller etter ritualer eller når du føler for det.

LUFTSYMBOL: røkelse er den enkleste måten å representere luftelementet i ritene dine. Sett røkelsen i Øst sammen med elementlyset, eller ha det på alteret.

RENSING: Tenn en rensende røkelse (se korrespondanselisten). Avhengig av hva du ønsker å rense, er poenget å innhylle objektet i røyken eller føre røyken ut i alle hjørnene i et rom eller rundt en person. Samtidig som du gjør dette kan du si ønskede besvergelser og lignende.

LADING: dette fungerer på samme måte som rensing, men velg en røkelse som korresponderer med det du vil lade objektet eller rommet med.

1 kommentar:

  1. JEG FIKK MIN EKS TILBAKE MED DR DAWNS LØSNING
    Jeg kom i kontakt med DR DAWN gjennom en skriftlig attest om ham og kom også over mange attester om hvordan han hjelper andre med livet deres. Å komme tilbake med en eks er en av de mest intime følelsene som mange mennesker ville elske å oppleve, spesielt siden disse minnene med eksen vår alltid forvirrer tankene våre når noen andre gjør noen av de tingene som eksen vår pleide å gjøre. Jeg har vært aleneforsørger i nesten 6 år, og selv om min eksmann var borte fra barna mine, skulle jeg fortsatt ønske at han ville komme tilbake til meg en dag. Denne trylleformularen jeg møtte kjent som DR DAWN hjalp meg med mine ønsker, og jeg er glad for å si at jeg er tilbake med min eksmann. Resultatet manifesterte seg etter 48 timer, da han forsikret meg, og kjærligheten og forbindelsen vi delte ble utrolig gjenopprettet. Hvis du ønsker å komme tilbake med eksen din,
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du trenger å oppfylle ønsket ditt.
    kontakt denne store kjærlighetslegen på WhatsApp: +2349046229159
    E-post ( dawnacuna314@gmail.com)

    SvarSlett