onsdag 29. juli 2009

Generelt om Urter

Hva?
En urt defineres som planter hvis blader, stilker eller blomster brukes til mat eller medisin, eller på en eller annen måte for duftens eller smakens skyld. Opp gjennom historien har menneskene brukt planter på grunn av de uendelig varierte egenskapene de besitter, krefter som kan brukes til godt eller ondt, avhengig av brukeren. De brukes i matlaging, som afrodisia, dekorasjon, røkelse, eteriske oljer, potpurri, helbredelse av kropp og sinn og for deres symbolske og magiske betydninger. Hvordan det ble slik er vanskelig å si, men plantenes plass i mytologien og historien, til og med bibelen har nok mye å si. En eller annen gang for lenge siden fant en smart person ut at plantene var mer enn bare middag, og fra vi lærte oss å utnytte plantenes egenskaper i begynnelsen har de fulgt oss i forskjellige former. Medisinske urter er kanskje det første vi tenker på når vi lenker dem til middelalder og overtro. Stammefolk i alle verdensdeler har brukt planter til å helbrede sår, skader og sykdommer og videreført kunnskapene til neste generasjon. De fleste vet for eksempel at Egypterne var kyndige urteeksperter. Assyrerne som levde for mer enn 5000 år siden brukte krydderurter vi fremdeles bruker i dag. Tradisjonen fra assyrerne ble fulgt opp i den greske antikken og ført videre til resten av Europa via den greske og romerske kulturen. Her i Norge var det vikingene, korsfarere, munker og andre vandrende folk som sørget for at læren om og bruken av urter kom hit. Ennå kan vi se rester av hvordan urter ble dyrket i munkeklostre, prestegårder og embetsmannshager.

Med nye religioner kom plantenes magiske egenskaper på en tid da overtroen ikke hadde grenser og plantene var et kraftig beskyttelsesmiddel mot onde makter, og slik overlevde plantenes nytte helt frem til i dag, om man ser bortifra de åpenlyse bruksområdene som tømmer til hus og grønnsaker til mat. Jo nærmere vi befinner oss naturen, desto flere planter betrakter vi som verdifulle. For bare hundre år siden var det vanlig at husfruen, når noen i husholdingen ble syke, selv plukket urter og laget egne medisiner, men i dag har mange avskrevet slike bestemorsråd og helt og fullt gitt seg over til den vitenskapelig utforskede medisin, ikke minst er det mange skolemedisinere som latterliggjør bruken av urter, til tross for at forskningen viser at urter kan virke likeså godt som syntetiske medisiner.

I mange tilfeller brukes urter i moderne medisiner, og pasienter frarådes sterkt i alle tilfeller å forsøke seg på råstoffene ettersom de i noen tilfeller kan være svært giftige i store doser. Det synes ikke merkelig at leger og legemiddelindustrien ønsker å ha markedet for seg selv. Tenk om alle gikk ut og plukket og dyrket sine egne legemidler, de hadde jo tapt penger! Det er fint mulig å konkurrere med moderne legemidler med urter, men det er svært vanskelig å finne informasjon om giftige urter og hvor mye man kan innta av dem. Selvfølgelig tar jeg paracet når jeg har hodepine, ettersom jeg ikke har tid til å være urteguru på fulltid, og selvlært som jeg er er det mye jeg ikke tør ta sjansen på... fordi jeg stadig får høre hvor farlig det er. Men hvem er det som forteller meg det?

Hvordan?
I løpet av historien har mange lokale planter pådratt seg myter og sagn som forteller om hvilke magiske evner urtene besitter. Det skyldtes for det meste overtro og uvitenhet, men på noen måter lever disse ideene videre i mange av oss. Hver plante har sitt særpreg når det gjelder utseende, smak og duft, det gjelder også for deres lynne. Plantene forbindes med en astrologisk hersker utifra farger, varme, smak, oppbygning eller historie og myter, et element og bruksområde. Denne metoden ble skapt av Nicholas Culpeper (1600-tallet), en av de mest kjente pionerer innen urtemedisin. Hva hver plante brukes til vil være forskjellig fra sted til sted, tradisjon til tradisjon og person til person. Noen følger velkjente korrespondanselister, andre mediterer over hver plante eller prøver seg frem, noen ser på plantens farge, form og duft, andre ser på dens historie og mytologiske betydning. Det er helt opp til deg hva du vil bruke. Noen planter er veldig lette å assosiere noe med, roser og kløver for eksempel. Måten plantene virker på er den samme ubevisste selvsuggesjonen, der troen er sterk kan alt skje. Hvordan du bruker urtene til både medisinsk og magisk bruk kan du lese om under Bruksmetoder.

Jeg ser at mange kopierer oversikter fra kjente paganistiske bøker hvor det vil være listet mange planter som ikke finnes i Norge eller som er vanskelige å få tak i. Noen lar seg ikke engang oversette, tro meg, jeg har prøvd. Så fant jeg ut at Norge jo bugner over av egne tradisjonelle planter, så hvorfor ikke legge vekt på dem? Jeg plukker de fleste urtene mine selv i naturen eller hagen, og så har jeg muligheten for å dyrke de urtene jeg ikke finner, i vinduskarmen min. Jeg synes også det går helt fint å bruke krydderurter som fås i frisk eller tørket form i butikkene, for alle planter som går med til magisk bruk renser og lader jeg først. Opp gjennom årene har jeg samlet utrolig mange plantekorrespondanser som jeg aldri vil få bruk for, da mange av plantene har samme egenskaper. Du trenger ikke mer enn et par faste planter i forrådet ditt, så lenge de dekker de fleste bruksområdene. Her vil jeg kun legge frem norske eller lett tilgjengelige planter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar