søndag 26. juli 2009

Drømmer og Drømmetolkning

Drømmer kommer i mange former, og alle mennesker har dem. De kan være prekognitive og forutsi fremtidige hendelser, meldinger fra vårt ubevisste sinn eller bare inspirert av ting vi har opplevd i hverdagen. Uansett er mennesket i en forandret sinnstilstand når det drømmer, og det kan brukes til hjelp for å forstå en selv bedre. Å tolke drømmene dine kan ofte virke like enkelt som å træ et rep gjennom et nålehode, spesielt om du ikke husker noe når du våkner. For det finnes det visse teknikker du kan lære deg.

- Før du legger deg tar du et par minutter til å konsentrere deg om at du skal huske drømmen når du våkner. De første nettene skjer det kanskje ingenting, men etter hvert vil underbevisstheten din kanskje begynne å fange opp ønsket ditt. Dette er ikke så ulikt å lære evnen til å våkne automatisk til riktig tid, hvilket, etter mine erfaringer, ikke er så vanskelig som det høres ut, men dessverre kan søvnen bli noe urolig.
- Ha en skriveblokk og penn liggende på nattbordet eller ved siden av sengen. Øyeblikket du våkner skriver du ned alt du husker, alle detaljer, farger og hendelser. Du kan også sette ringeklokken en halvtime før du skal stå opp og skrive ned drømmene dine da, slik at du ikke rekker å slumre videre og glemme alt.
- Prøv forskjellige urter og drømmeputer som skal fremkalle drømmer (for eksempel karve). Å tolke drømmene Først må du definere drømmen. Om den var inspirert av ting som skjedde i løpet av dagen din før du la deg er det ikke alltid nødvendig å tolke noe. Det er som oftest bare underbevisstheten din som prosesserer alle inntrykkene. Det er den andre typen drømmer du skal konsentrere deg om. Totalt irrasjonelle drømmer, drømmer som omhandler personer du kjenner eller ikke kjenner, steder du tilsynelatende aldri har vært osv. Du merker fort forskjellen. Neste trinn er å se på hva som skjer i livet ditt akkurat på det tidspunktet. Har du visse problemer eller situasjoner du sliter med kan drømmen være underbevissthetens måte å hjelpe deg på, de lærer deg til å forstå hvordan du kan takle eller løse dem. Et eksempel er om du skal ha masse eksamener på skolen, og er bekymret for hvordan det skal gå. Kanskje drømmer du om nettene at du gjør det kjempebra på eksamenene. Det kan i så fall være et tegn til deg at du kan slappe av og stole på kunnskapene dine. Drømmer du derimot at du stryker, er det kanskje best at du leser litt iherdigere for å være sikker. Dette er ting som vil gå gjennom underbevisstheten din.

Symbolske drømmer
Nå kan du begynne å se på drømmens detaljer. Hva tror du hendelsene i drømmen hentyder til selv? Finn ut hvilke ting, om noen, du så i drømmen. Hva hadde du på deg, så du deg selv utenfra eller innenfra, var det venner og kjente der eller fremmede mennesker? Hadde drømmen et spesielt fargeskjær? Slike ting er ofte vanskelige å huske, men får du bare med deg håndgripelige ting er det det viktigste. Det er ikke nødvendig å kjøpe drømmetolkningsbøker, for de representerer bare forfatterens tolkninger. Når det gjelder dine drømmer er det du som er sjefen.

Et eksempel på tolkning av symboler er: Jeg drømte en gang at jeg satt på rommet mitt, i min egen seng. Plutselig ble rommet overfylt med store, svarte edderkopper, og i panikk prøvde jeg å komme meg unna. For meg står edderkopper for skrekk og skremsel, fordi jeg lider av uhelbredelig araknofobi, som de fleste andre i denne verdenen ;-), men jeg hadde også lest om hvordan det å se edderkopper betydde hell og lykke. Tolkningen vil da gjerne bli at i min trygge tilværelse (rommet og sengen min som jeg er så glad i…myyyk seng, myyyyk) kunne jeg ikke komme videre til en bedre tilværelse der jeg gjerne ville vært mer lykkelig fordi jeg fryktet omveltningene. En annen tolkning av en annen person ville kanskje assosiert edderkoppene med død, sengen med en kiste og min trang til å komme meg bort angsten for å dø. Med så mange mulige tolkninger er det viktig å føre opp hver av dem i journalen din, slik at du kan gå tilbake og se hva som hendte etter du drømte, og lære av tolkningene dine. Neste gang du ser det samme symbolet i en drøm vet du hva det betyr.

Prekognitive drømmer
De prekognitive drømmene er en litt annen kake. Det kan være vanskelig å skille mellom disse og symbolske drømmer, men de prekognitive til ha et litt annet lys over seg, gjerne noe storslagent, som gjør at du våkner med en god eller ekkelt følelse etterpå. Å se en av vennene dine dø i en ulykke er jo et forferdelig mareritt, og heldigvis er de fleste av oss skjermet for slikt. Alle har hørt om enkelte mennesker som har drømt samme drøm flere ganger, og så hender det i virkeligheten. Men små hendelser vi aldri legger merke til i drømmer går gjerne i oppfyllelse. Personlig hadde jeg en slik opplevelse, om det var riktig vet jeg jo aldri, men for meg stemmer det. Da jeg var i seks-syvårsalderen drømte jeg flere netter på rad at min egen mor halshogget meg. Jeg våknet livredd og gikk rundt med en ekkel følelse i flere uker etterpå, og unngikk det stedet hvor det hadde skjedd i lange tider etterpå. Det hendte jo naturligvis ikke slik i virkeligheten, at hun dro ut en sabel og halshogde meg, men på en måte som likevel var ille. En del år seinere tok min mor ut skilsmisse og flyttet ut fra hjemmet vårt, etter det har kontakten vært sparsommelig. For et barn som meg, som var så avhengig av min mor, en skikkelig mammadalt, var dette omtrent like sterkt som om hun hadde halshogget meg. Slik kan man se at det man drømmer ikke nødvendigvis skjer til punkt og prikke, men at det kan være et hint i riktig retning. Så kan man jo spørre seg selv hvordan hjernen vår klarer å motta slike signaler?

Drømmeputer
Enkelte urter er ekstra gode til å lokke og lure frem drømmer, de gir deg av og til valget mellom sannhetsdrømmer om du har et spørsmål du ønsker svar på, for søvnen er en annen form for meditasjon, eller bare søte, behagelige drømmer. Noen urter sies å påvirke deg til å drømme i det hele tatt. Velg riktige urter utifra korrespondanselister, eller prøv ut forskjellige planter selv. Du kan henge dem over sengen i bunter, legge dem under puten eller lage en drømmepute ved å sy sammen to stoffbiter og fylle dem med urten. Legg den så ved siden av puten din så du kjenner duften av den.

Drømmer: humle, laurbær, løvetann, muskatnøtt, timian, vendelrot.
Å huske drømmer: karve. Profetiske drømmer: anis, asketre, burot, laurbær, løk, peppermynte, ringblomst, rose, tepperot, valmue.
Drømmemagi: blåbær, kanel, kristtorn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar