tirsdag 26. januar 2010

Banandilla

Banan er ikke bare en deilig frukt som kan gjøre deg flau over å spise den på offentlige steder. Den er også like pervers innen magiens verden. Banantreets frukter er feminint ladet, og styres av Vann og Venus, og derfor er det en frukt av kjærlighet, lyst og potens. Det sies at den kan kurere impotens om man bruker den i urteblandinger til magiske formål. Hadde nå det vært sant tror jeg ikke det hadde vært en eneste banan å oppdrive noe sted i hele Norge ;) Det kan jo undres om det da er bananens form som har skapt den magiske myten, eller om det bare er jeg som tenker skittent. God å spise er den i alle fall, og det skader jo ikke forholdet å lage en bananbrødkake til din elskede, slik jeg har gjort i kveld. Og det med potensen får jeg heller komme tilbake til i morgen ;D

"Eg kan ikkje smake nåkke banan i denne"-Bananbrød med Valnøtter og Sjokolade:
Tilgi den snuskete bildeoppstillingen, men jeg ble litt revet med. Bildet lyger litt, da jeg ikke hadde kokesjokolade og brukte kakaopulvet i stedet. Originalen blir lysere og mer nam.

5,75 dl hvetemel
1 ts natron
1 ts bakepulver
2 dl kokesjokolade, hakket
2 dl valnøtter, ristet og hakket
113 gram smør
2,3 dl sukker
2 store egg
2,3 dl banan, most (ca. 2 stk.)
2 ss sitronsaft
1 1/2 ts vaniljesukker
(1 ss kanel)
3 ss rømme

Rør sammen de fire første ingrediensene. Ha den hakkede sjokoladen og valnøttene i en bolle med 1 ts mel og bland dem godt sammen. Rør smøret luftig, tilsett sukkeret og bland godt. Ha så i ett egg om gangen og rør kraftig, før du har i den moste bananen (som du har blandet med sitronsaften for å forhindre den uggne, brune fargen), vaniljesukker, kanel og rømme. Til slutt har du i melblandingen og sjokoladen og nøttene. Ha røren i en smurt brødform, 1 for ett stort brød, eller 2 for litt mindre brød.
Stek ved 175 grader i 50-60 minutter.
Avkjøl og forfør...

3 kommentarer:

  1. Bananbrød med valnøtter hørtes utrolig godt ut. Jeg skriver ned oppskriften i oppskriftsboka mi, jeg!

    Most banan kan også brukes som hårkur har jeg lest.

    (Har ikke bananer i hus nå, må skrive opp på handlelista).

    SvarSlett
  2. Hei.
    Kjempekjekt at du har lagt deg til som følger av bloggen min.. Varmer hjerte mitt.. Spennende blogg du også har..den skal jeg se nærmere på..
    Ha en fin torsdagskveld..
    Siv Janne

    SvarSlett
  3. I love banana bread and your description makes it more delicious. I will have to try your recipe.

    SvarSlett