fredag 1. januar 2010

Allehelgensaften 2009

Jeg tror ikke det er mulig å være mer fashionably late med rapport fra min Allehelgensaften 2009. Nå har det til og med gått over i fjorårets kretser, og problemet med å la folk vente er at forventningene bygger seg opp. Mine forventninger til min første skikkelige Allehelgensinvitasjonsmiddag med to venner, var skyhøye, med god grunn. Jeg er hysterisk interessert i alt som har med selvkomponerte dekorasjoner og pyntepåfunn, spesielt når det resulterer i ros og hyllester (hvem elsker ikke det?), og nå hadde jeg en perfekt unnskyldning til å gå amok. Og det gjorde jeg.

Jeg har alltid hatt som regel at ingenting skal koste skjorten, er det en sjanse for at jeg kan lage det selv skal ermene brettes opp og samboeren irriteres med banking, drilling, varm limdamp og malingsdunster...tja, det er noen ganger vanskelig å holde ham fra å stjele prosjektene fra meg! (mannfolk...du ser dem aldri når prosjektet er oppvasken). Planen var å skape en skikkelig stereotypisk Allehelgensfeiring ala USA / gammel keltisk tradisjon, bare for å ha gjort det skikkelig i alle fall EN gang i livet. Skumle bilder av hjemmelaget moro følger:


Ved middagsbordet fikk alle en kjærlighet pakket inn i kleenexpapir påtegnet spøkelsesansikter i glassene.



Edderkopper med trolldeigkropp og piperenserbein, støttet med tannpirkere.


Bertie Bassets og marshmallows-kanapéer ihjelspiddet av tannpirkere med malte isoporhoder og pålimte pappdetaljer, gresskar, hekser, katter og flaggermus. Andre idéer er Friday 13th's Jason-maske, mumier av Q-tips og hodeskaller.



Lykter laget av melkekartonger, malt oransje på innsiden og svart på utsiden.



















Kvist fra skogen malt svart, med pålimte kråkesiluetter og flaggermus klippet ut av papp og malt. Ettersom vi har skråtak var det enkelt å henge flaggermusene fra taket, men et alternativ er å tre dem på en metallpinne som festes i høyere tak.



Gode, gammeldagse duplikatklipp av spøkelser. Bruk vanlig papir eller papp, og lag individuelle ansikter (det tar evigheter...du kommer til å ønske å dø etter den første timen, derfor kan det være greit å moderere seg). Lag to hull i toppen av hodene og tre sytråd gjennom for å lage lenken.

Laboratorieøyeepleisbiter. Bruk reddiker, skrap skallet forsiktig av så du fremdeles har røde "blodårer" igjen, og hul ut midten. Dytt inn halve, grønne oliven fylt med paprika som du får kjøpt på glass kjempebillig. Ha dem i et isbitbrett, fyll med vann og frys. Brukes i velkomstdrinker eller blodpunsj.
Oppskrifter:
Blodpunsj
1 liter juice / ananas, tropisk nektar eller det du liker best.
Vodka etter ønske.
7 up eller Sprite etter ønske.
Bærjuice (fra frossen pose skogsbær, la bærene tine i en bolle og sil ut saften etterpå, denne er dypt rød, og gir blodfarge til punsjen.
Øyeepleisbiter.

Rocky Road-monstre (bilde 3 og 6):
200 g. melkesjokolade
25 g. mørk sjokolade
75 g. Polly peanøtter
75 g. minimarshmallows

Smelt sjokoladen i vannbad, hakk nøttene i grove biter og ha dem i sjokoladen med mashmallowsene. Legg toppede skjeer på plater med bakepapir, det blir 24 små eller 12 store. Avkjøl på kjølig sted, men ikke i kjøleskapet. Pynt med Bertie Bassets godteri eller andre skumle saker og server gjerne med iskrem.

Og resultatet av denne fantastiske kvelden? Mine to gjester ringte og avlyste fordi de var blitt syke midt i svineinfluensakaoset. Trist, men enhver person som kan sin matte forstår vel raskt at det blir mer godis på dem som var igjen, min samboer og jeg. Tihi...
Om du har flere gode idéer jeg kan kaste meg over neste år skriv gjerne en kommentar eller send meg en link, jeg har ingen problemer med å begynne tidlig ;D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar