lørdag 6. februar 2010

Boks- og Eskemani

Et eller annet sted inni meg ligger det en liten bokssamler. Det slo meg i dag da jeg gikk gjennom "skumleskapet" mitt med alle urter, oljer, redskaper, bøker og flasker...og bokser og esker. Der er flust med bokser i alle varianter og av alle materialer, noen er i bruk, andre er tomme. Jeg skal, i mitt forsvar, si at de fleste boksene har vært gaver, men det hjelper heller ikke at jeg er uhelbredelig forelsket i alt som kan skjule hemmelige ting på en dekorativ måte. Selv om boksene står tomme, så tilfredsstiller det meg på en morsom, sykelig måte å se bokser stablet overalt, og jeg tør påstå at jeg kan klandre eventyr og myter for denne ulykken, Pandoras eske for eksempel (selv om den eneste ondskapen som tyter ut av mine bokser bare er mygg fra i fjor), trylleesker og magiske skrin. Dette er en skjult hobby som strekker seg langt over alle jenters drøm om å ha et smykkeskrin, men jeg overlater til Freud å fortelle meg hvilke syke intensjoner ubevisstheten min har for meg med denne boksmanien.


Jeg tror det hele begynte med dette skrinet. Det laget jeg i sløydtimen på barneskolen, og man trenger ikke mye hjernekraft for å forstå at her har vi med et drømmende barn å gjøre:

Deretter begynner man å tjene penger, og da kommer det dørselgere løpende fra alle kanter, i dette tilfellet var den en islandsk kar som hadde laget små trebokser for å tjene penger til en barneorganisasjon på Island jeg ikke lenger husker navnet på. Pen er den i alle fall, men alt den har rommet alle disse årene er en liten fjær fra en kakadue:




Etter et særdeles vellykket gresskarkjøp til Allehelgensaften et par år tilbake, fikk jeg med denne digre pappkassen. Kasser = gratis oppbevaring for alt skrot jeg ikke klarer å kvitte meg med, og det skader jo ikke at denne har et vakkert selvportrett på forsiden:


Noen ting går i arv:


Mens andre bokser mottas som gaver fra alle verdenshjørner fra reisesyke familiemedlemmer. Dette er en treboks for røkelseskjegler (som jeg ikke har klart å ligge unna) fra røkelsesmekkaet Indonesia, og en utrolig søt, men litt skummel, metallboks med vakre detaljer på sidene og et teateransikt under grønt glass/stein, som jeg ikke aner hvor er fra. Alt jeg vet er at det kribler dypt nede i amulettiversjelen min når jeg ser disse:






Som sagt er dette bare et lite utvalg, men jeg er veldig interessert i å høre om andre har en lik forkjærlighet for bokser og esker. Hvilke bokser samler du på, og vet du hvorfor?

3 kommentarer:

  1. Hei :)

    Artig innlegg, og så mange fine bokser. Likte de to siste veldig godt, og det magiske skrinet var jo sjarmerende :)

    Som deg liker jeg også fine bokser. Jeg kan vel ikke si at jeg samler på dem (ikke bevisst i hvertfall), men jeg har noen. Jeg har en fin treboks til oljer, og to ekstra umalte trebokser til mer oljer og tomme flasker. Så har jeg noen indiske (?) bokser jeg oppbevarer spåkort i. Og en ganske stor treboks til fjær ++. En oval sponeske til salvierøkelse, der jeg har limt en agatskive på lokket. Samt noen andre tomme bokser til pynt.

    De umalte treboksene mine hadde jeg tenkt å male/pynte, men det har ikke blitt gjort - enda ihvertfall, men det kan jo skje.
    Noen av mine bokser har jeg kjøpt fordi jeg syntes de var fine, andre er skaffet med tanke på oppbevaring.

    Forøvrig et flott selvportrett ;)

    SvarSlett
  2. Jeg elsker bokser. Tror det startet med at jeg fikk en skjell-boks og tre strå-bokser (inni hverandre) av faren min da han kom hjem fra jobboppdrag på Hawaii for mange, mange år siden. Jeg har et utall forskjellige bokser, noen av tre, noen av metall, noen med helt avtagbart lokk, noen med hengslet lokk, noen nøytrale, men de fleste med pene mønster, symboler eller utskjæringer på.

    Drømmejegeren

    SvarSlett
  3. Etter et google-søk etter stjernetegn havnet jeg her. Interessant blogg! Artig at du velger å skrive om bokser og esker (samt alt det andre - det meste er ganske fascinerende). Selv er jeg en veldig flink til å handle inn begge deler - for å samle sammen småting jeg har liggende. Favoritten er en liten, mørkegrønn eske med et inngravert mønster på, med låsmekanisme. Hvordan det har seg slik at mennesker finner interesse av slike beholdere kan være at personene søker en "trygghetssone" der noe blir "lagret" fremfor å ligge løst. Verdien i hva som legges i en (helst spesiel) beholder, øker sin verdi. Det kan symbolisere: "Dette er viktig, dette skal tas vare på".

    Fortsett med skribleriet - og jeg fortsetter leseriet.

    SvarSlett