tirsdag 9. februar 2010

Blodsøtt...

Jeg har vært skremmefascinert av blodappelsiner helt fra barndommen av, naturligvis på grunn av navnet, men det ga seg ikke heller da jeg for ikke lenge siden fant ut at etter at Bama skiftet blodappelsinens navn til "Røde Appelsiner" i 2006, økte salget med 70%! Jeg er tydeligvis ikke den eneste som har et anstrengt forhold til frukten, men at det sto så dårlig til ante jeg ikke. Nå har det seg slik at det sikkert har noe å gjøre med relanseringen og mersalg på grunn av økt eksponering i butikkene, men morsomme fakta er det likeså.

Så, til ære for alle oss liksomvampyrer, skal jeg dele en deilig oppskrift jeg brukte til Lysmesse. Lysmesse handler om solen, og appelsiner er et sterkt solsymbol, både i fargen og formen, så hva passer vel bedre enn å blande blodappelsin, som er sesongvare akkurat nå, og snø, som representerer sesongen, og lage blodappelsinsorbét?

"Denne e ikkje blodfarget"- Blodappelsinsorbét:

1/2 liter vann
375 gram sukker / 200 gram melis
3 store eller 4 små blodappelsiner (de kan være ganske små i størrelse)
(1/2 sitron)
(1 liten klype malt ingefær)


Rasp skall av 1 av appelsinene og sitronen (om du bruker rivjern, velg den siden som gir minst rasp, eller får du tenna full av skallbiter).

Skjær det resterende skallet av appelsinene og kutt ut kjernehusene med en skarp kniv (slik at du skiller de saftige delene fra skinnet). Press ut resten av saften av både appelsinene og sitronen og samle alt i en bolle. Stavmiks livskiten ut av det hele, til du har en klumpefri puré.

Sett inn diverse vittigheter om hva innholdet i bollen ser ut som. Har du sarte samboere, lås døren til kjøkkenet. Noen ting er kun for innvidde øyne.

Ha vannet i en kasserolle sammen med sukkeret og ingefæren (jo mer skallrasp og ingefær du tilsetter, jo mer vil smaken stikke på tungen, så vær forsiktig). Kok opp til sukkeret løser seg opp, tilsett blodappelsinpuréen og la det hele småkoke et par minutter for å trekke mest mulig smak ut av skallraspet.

Avkjøl væsken i en time i romtemperatur, og hell den over i en tom iskremboks eller plastbolle. Er du perfeksjonist kan du sile væsken for å unngå fruktbiter, men jeg velger alltid den late måten, da kan jeg alltid kalle det hjemmelaget etterpå ;)



Har du iskremmaskin skal jeg late som om jeg ikke hørte det. For alle oss andre setter vi boksen i fryseren. Etter 30 min. til 1 time tar du den ut og angriper sorbéten med stavmikseren for å unngå isbiter. Gjenta 2-3 ganger til hver halvtime eller time, og la så herligheten stå i fred et par timer, eller over natten.

Da skal sorbéten se noenlunde slik ut, litt skuffende i farge, den er mer lakserosa enn rød, men det kommer an på fargen på appelsinene.









Og slik ser resultatet ut...i fem minutter før det blir fortært. Heldigvis er det ganske mye å ta av, så du kan fint servere dette til 4-5 personer.

Nå skal jeg drømme videre om hvordan dette smaker på en varm sommerdag...

5 kommentarer:

  1. Dette så nydelig ut :) Tenker jeg rapper oppskriften din på denne.

    Jeg husker godt blodappelsin fra jeg var liten. Likte ikke navnet (trodde de inneholdt blod), men jeg spiste de innimellom.
    Skal se etter om nærbutikken fører dem, kan ikke huske å ha sett dem der nylig.

    SvarSlett
  2. Heisann!

    Ser virkelig godt ut.... lurer på: er formen på appelsina ekte - eller har du formet hjertet?
    Morsomt uansett!
    Go´hælj!

    SvarSlett
  3. Ser jättegott ut! :) /Emelie

    SvarSlett
  4. Din blogg er herved lagt til mine favoritter! :D Og jeg har også bokmerket den andre siden din, gleder meg til å utforske interessen din:) Alltid spennende!

    Skal prøve isoppskriften din, den så jo herlig god ut!!!!!!!! :D :D :D

    SvarSlett
  5. Kan du lage en side med luft, kjærlighet og magi. Du skjønner at elementet mitt er luft og nå trenger jeg kjærlighet og den letteste veien er med magi :) jeg hadde satt stor pris på det ;)

    SvarSlett