onsdag 8. september 2010

Om å træ bær på en tråd...

I anledning høst får jeg som regel en del rare innfall, som et brennende ønske om å gå ut i skogen og ta all slags "naturskrot" med meg hjem. Naturligvis liker jeg å plukke urter på sommeren, men det blir aldri det samme som om høsten. Kjøkkenbordet fylles med kongler, blader, bær, kvister og diverse andre funn. Og her forleden fant jeg ut at det var en god ide å plukke rognebær og træ dem på en snor. Ingenting sier mer Høstjevndøgn enn rognebærlenker i vinduet. Da samboeren min spurte hva i alle dager poenget med dette var, rullet jeg med øynene og ga ham en kald kvinneskulder resten av kvelden. Han måtte da forstå, det var jo høstaktig!

Jeg regner med at jeg ikke er alene om slike kvinnelige pynteinnfall. Pus var i alle fall ekstatisk, og ville spise opp hele bærsamlingen i ett jafs. Kattesnop med kattemynte vil hun ikke ha, men rognebær? Nam nam. Nå var det kanskje ikke den type oppmerksomhet jeg var ute etter rundt mitt lille bærprosjekt, men alt hjelper.

Og mens jeg arbeidet, tenkte jeg på hva i alle dager jeg skulle bruke lenkene til, for å bevise at jeg ikke hadde mistet forstanden med sommerens sol.


- Smykke / armbånd / krone (naturligvis ikke typen du går på byen med, men rituelt eller bare til sabbatene).
- Lager du mange nok kan du henge dem i vinduet, og når høstsolen skinner på dem får du en vakker dyprød farge.
- Tvinn lenkene rundt stearinlys til pynt.
- Pynt alteret eller middagsbordet med dem.
- Tvinn dem rundt håndtaket på kurver med frukt og grønnsaker til ofring.
- Spar dem til juledekorasjon.


- Og sist, men ikke minst, la lenkene forbli kattemat. Det var i alle fall det som skjedde med mine natten etter jeg hadde laget dem og hengt dem opp til tørking. Dette var alt som var igjen, bortsett fra et tonn med rognebær utover kjøkkengulvet. Da fikk JEG en kald manneskulder. 1 - 0 til katta.

1 kommentar:

  1. Jag tror det ligger i våre gener;ut og samla in og höste når hösten er på vej, og så är så vakkert, jeg drar hem alt muligt fra skogen.

    SvarSlett