mandag 20. september 2010

Høstjevndøgn 2010 (sniksmak)


Nei, jeg har ikke tatt høstjevndøgnet på forskudd, jeg har bare et sterkt ønske om det. Vitterlig finner årets høstlige høydepunkt sted 23. september klokken 03:09, men for meg er som regel høstsabbatene som å ta 18-årsdagsfeiringen på forskudd ;) Plan for kvelden?

- Røde og brune stearinlys i alle stuekroker.
- Hensynsløs Wassail-nytelse med sossete porselenskopper.
- Hjemmelaget popcorn med farlig mye smør.
- Skylapper for at jeg skal på jobb i morgen.

Wassail er en varm siderlignende drikk som stammer fra engelsk jule- og nyttårsfeiring. Å drikke dette er som å få en knyttneve i munnen, det gjør litt vondt, og det er så søtt og rikt på krydder at jeg kjenner det dagen derpå, men jeg kommer stadig tilbake (litt sånn som fyllekuler ;)). Jeg kan godt forstå at denne drikken kun var en festanledning verdig, for med sine enkle, hverdagslige ingredienser, smaker det alt annet enn hverdagslig. Dette er en fin punsj å servere når du har gjester på besøk, og kan småkoke på komfyren i timesvis uten at den tar skade av det, den blir snarere bedre for hvert minutt. Jeg har halvert oppskriften sånn omtrentlig fra originalen, for i kveld skal jeg nyte den helt alene ;)

Du trenger som følger:

4 kopper eplejuice
2 kopper eplebrennevin
2-4 ss sukker
1/2 kanelstang
1 cm. tørket ingefærrot
1/2 allehåndefrø (eller 1 ts. malt allehånde)
Appelsinskall fra 1/3 appelsin
- Ha eplejuice, brennevin og sukker i en kasserolle.
- Knus kanelstangen, ingefærroten og allehåndefrøet i en morter. Skjær appelsinskallet i små biter. Tilsett alt til væsken i kasserollen.
- Kok opp under lokk, og la det småkoke i 15-30 minutter.
- Sil væsken to ganger gjennom en tesil eller et kjøkkenklede og ha på en varmebeholdende tekanne eller lignende.
- Drikk mens det er litt for varmt.
- Prøv å få koppen i fred for katta, spesielt mens du tar bilder av hele gildet.

Bloggen min er ikke det mest behagelige mediumet for å poste bilder, så jeg har lagt ut bildene på nettsiden Troll i Ord under Høstjevndøgn 2010.

4 kommentarer:

  1. Wassail var ukjent for meg, men høres spennende ut. Jeg "stjeler" oppskriften til oppskriftsboka mi, så den kan testes ut etterhvert.
    Her bruker bruker vi å spise den gamle traveren eplekake på høstjevndøgn :)

    SvarSlett
  2. Takk for oppskriften, lyden det deilig. Thanks for the recipe, it sounds delicious.
    http://kryssiesdailyphoto.blogspot.com/

    SvarSlett
  3. Heisann! Dette ser godt ut, men jeg må nok nøye meg med en variant. Eplebrennevin er det manko på ;:OD)

    SvarSlett
  4. Hmmmm, nammenamm... Den der kopierer jeg lett som bare det. Blir laget med en stor posjon kjærlighet da jeg gleder meg allerede:-))))))Katta får ikke smake, hehe..

    SvarSlett